Hopelijk hebben jullie een fijne kraamweek gehad. Jullie kindje is geboren en nu gaan jullie een ritme vinden met elkaar. Daarnaast ben jij herstellende van de zwangerschap en de bevalling. Tijdens de zwangerschap en bevalling heeft jouw lichaam veel veranderingen moeten ondergaan. Veel van deze veranderingen gaan zich de komende tijd weer vormen tot hun niet-zwangere staat.

Lekker in je vel
De periode na de bevalling staat vaak in het teken van jullie nieuwe gezin en het vinden van een ritme met elkaar. Maar jij hebt ook de tijd nodig om te herstellen en verder aan te sterken. Het is verstandig om samen met jouw gezin de eerste weken na de bevalling voldoende te rusten en het bezoek te beperken, zodat jullie kunnen wennen aan de nieuwe situatie. Eis niet te veel van jezelf en maak je niet te druk over die extra kilo’s.

Zwangerschapskilo’s
Naast dat het geven van borstvoeding veel gunstige effecten heeft voor het kind, heeft het ook voordelen voor jou. Voor de moeder geeft borstvoeding een verminderde kans op het krijgen van overgewicht en het zorgt voor gewichtsvermindering in de eerste weken post partum. Heb jij in de zwangerschap over het algemeen gezond gegeten? Dan ben je die extra kilo’s gemakkelijk weer kwijt straks.

Lichamelijke conditie
Het lichamelijke herstel treedt op in de maanden na de bevalling. Gezond eten, sporten en voldoende rust zorgen voor voldoende herstel en opbouw van jouw lichamelijke conditie. Het belangrijkste is dat je goed naar jouw lichaam luistert en niets forceert om klachten op lange termijn te voorkomen. Bouw het sporten rustig op en vraag advies aan jouw verloskundige of huisarts. Zij kunnen in jouw situatie bekijken wat het beste voor jou is. Misschien heb je een keizersnede of complicaties bij je bevalling gehad, waardoor het verstandiger is om wat langzamer op gang te komen.

Ga bijvoorbeeld dagelijks na het eten een half uurtje wandelen met de kinderwagen. Het is fijn voor je baby om in de frisse buitenlucht te zijn en zelf werk je haast ongemerkt aan een sterker lichaam.

Tips voor meer energie!

  • Drink voldoende water en haal dieper adem.
  • Plan overdag een powernapje in.
  • Ga de buitenlucht in voor frisse lucht.
  • Ontspan je spieren, zeker tijdens borstvoeding.
  • Beloon jezelf na het sporten met een ontspannende massage.

De leukste tip: sport samen!

Succes!

Liefs, Tisha
Verloskundige i.o.

 

Bronnen
Philips. (z.d.). Gezond en fit na je kraamtijd. Geraadpleegd op 21 januari 2019, van https://www.philips.nl/c-m-mo/philips-avent/gezond-en-fit/gezond-en-fit-na-je-kraamtijd?origin=13_nl_nl_ao_facebook____avent_201711228

Prins, M., Roosmalen, J. van., Scherjon, S. & Smit, Y. (2014) Praktische Verloskunde. Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.