Al dagen kom je moeilijk in slaap, je ligt niet lekker, je bent vaak wakker, je slaapt veel lichter dan normaal of je moet eruit om te plassen. Herken je dit bij jezelf en weet je niet goed wat te doen? Lees hieronder alles over een slaapprobleem en wat je hiertegen kunt doen.

 

Wat is een slaapprobleem?

Iemand met een slaapprobleem slaapt langere tijd achter elkaar minder goed. Ook kan het zijn dat je wel normaal slaapt, maar niet uitgerust wakker wordt.

Hoe ontstaat het?

Door de hormonale veranderingen in je lichaam kan het zijn dat je meer vermoeid bent dan normaal. Daarnaast kan je slaappatroon veranderen door bijvoorbeeld het vele plassen en klachten als krampen en brandend maagzuur. Aan het einde van je zwangerschap kan je buik in de weg zitten, hierdoor kan het lastig zijn om een goede slaaphouding te vinden.

Wat kan je ertegen doen?

Slecht slapen kun je niet altijd voorkomen. Hieronder volgen een aantal tips die je misschien toe kunt passen:

  • Eet gezond en gevarieerd.
  • Drink voor het slapen gaan geen koffie of cola.
  • Neem ook geen zware maaltijd voor het slapen. Heb je voor het slapen gaan honger? Eet dan iets met voedingsstoffen die zorgen voor een betere nachtrust, zoals een banaan, yoghurt of dadels.
  • Zorg voor een goed slaapritme door elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op hetzelfde tijdstip op te staan.
  • Probeer voor het slapen gaan te ontspannen, zoals het nemen van een warme douche of bad, vraag of je partner je wilt masseren of neem een beker warme melk.
  • Probeer vlak voordat je naar bed gaat naar een scherm te kijken te vermijden, zoals de televisie of je telefoon.
  • Leg tijdens het slapen extra kussens in je rug, tussen je knieën en eventueel onder je buik om een fijne slaaphouding te vinden.
  • Zorg voor een rustige slaapomgeving, zonder mobieltje bijvoorbeeld.
  • Neem wat extra rust overdag, alleen niet te lang, dutjes van 20-30 minuten.
  • Is het erg druk op werk? Ontstaat er te veel stress, waardoor je slapen lastiger gaat? Zoek dan contact op met je werkgever voor het verminderen van taken.
  • Lichamelijke beweging overdag is goed om te ontspannen, verminderen van stress en het is gezond voor het lichaam. Beweeg niet meer dan voor de zwangerschap, geen buikspieroefeningen en niet vlak voor het slapen gaan.
  • Schrijf dingen op waarover je je zorgen maakt en werk deze de volgende dag punt voor punt af: bel je verloskundige bij vragen of lucht je hart bij je partner of vriendin.

Ben je zo vermoeid dat je overdag niet goed kunt functioneren? Overleg dan met je verloskundige of huisarts.

 

Liefs, Evi
Verloskundige (i.o.)

 

Bronnen

  • Heineman, M.J.; Evers, J.L.H.; Massuger, L.F.A.G.; Steegers, E.A.P. (2012). Obstetrie en gynaecologie. Amsterdam: Reed Business.
  • Post, J.; Croon, M. (2011). De grote geboortegids. Amsterdam : Thoeris.
  • Prins, M.; Roosmalen, J.; Scherjon, S; Smit, Y. (2019). Praktische verloskunde. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

 

De meest gestelde vragen:

  1. Kan ik de gehele zwangerschap problemen hebben met slapen?
    Ja, het kan zo zijn dat je de gehele zwangerschap problemen hebt met slapen. Bij veel vrouwen is de behoefte aan slaap in de eerste drie maanden van hun zwangerschap groot. Hierna kan deze behoefte afnemen en kun je juist weer energiek voelen. De laatste weken van de zwangerschap komen klachten over slecht slapen vaak weer veel voor.
  2. Wat kan ik doen als de tips niet werken?
    Als de tips niet werken kun je altijd contact opnemen met je verloskundige of huisarts. Zij kunnen jou verder helpen.