Stoppen met roken, heel belangrijk, heel moeilijk; een steuntje in de rug

Hebben jullie een zwangerschapswens? Of ben je zwanger? Stoppen met roken is belangrijk voor een gezonde start van je kindje! Het kan helpen om hulp te vragen van een coach (een stoppen-met-roken-begeleider). Een coach kan jou of jullie ondersteunen met het stoppen van roken.

 

Roken en een zwangerschapswens

Heb jullie een zwangerschapswens? Het is belangrijk om rookvrij zwanger te worden.

Als je stopt met roken, word je makkelijker zwanger, heb je minder kans op een miskraam en minder kans op een zwangerschap buiten de baarmoeder (buitenbaarmoederlijke zwangerschap).

Rookt je partner? Dan is het een goed moment om samen te stoppen. Als je partner stopt, heeft hij meer en gezondere zaadcellen, wat de kans op een zwangerschap ook vergroot. Ook is het voor jou dan makkelijker om te stoppen.

 

Roken en zwanger

Je kindje krijgt voeding en zuurstof uit jouw bloed via de navelstreng. Als je rookt, komen er giftige stoffen in je bloed. Via de navelstreng komen deze stoffen dan ook bij je kindje terecht. Hierdoor kan je kindje minder voeding en zuurstof krijgen. Als je niet rookt, krijgt je kindje meer voeding en zuurstof. Hierdoor groeit je kindje beter. Ook heb je minder kans op: problemen met je placenta, een kindje met een hazenlip of andere afwijkingen, een te vroeggeboren of te klein kindje. Op latere leeftijd kan je kind longproblemen, gedragsproblemen of een verslaving krijgen.

 

Hoe kan je stoppen met roken?

Stoppen met roken is niet makkelijk, maar het kan wel. Twijfel je of zie je er tegenop? Je bent niet de enige. Je maakt stoppen makkelijker door er eerst goed over na te denken. In een ‘stopplan’ schrijf je op waarom en wanneer je wilt stoppen en wat je kan gaan doen op moeilijke momenten.

Hier volgen een aantal tips:

  1. Bedenk waarom je wilt stoppen: je stopt niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kindje. Op moeilijke momenten kan het helpen om aan je kindje denken, daar doe je het voor.
  2. Kies een ‘stopdag’: kies een dag binnen nu en twee weken. Schrijf de stopdag op.
  3. Stop samen: heb je een partner die rookt? Als jullie samen stoppen, is het makkelijker voor jullie allebei.
  4. Vraag hulp aan anderen: vertel familie, vrienden en collega’s dat je stopt. Zij kunnen je steunen als je het moeilijk hebt. Ook kun je hen vragen om niet te roken in jouw buurt. Je kunt ook hulp krijgen van je verloskundige of huisarts.
  5. Denk na over moeilijke momenten: wat zijn jouw 3 belangrijkste sigaretten op een dag? Bedenk wat je op die momenten gaat doen als je niet meer rookt.
  6. Beslis of je hulpmiddelen wilt gebruiken: stoppen met roken kan makkelijker zijn als je hulp krijg, zoals telefonische coaching, persoonlijke coaching of een groepstraining.
  7. Gooi sigaretten, asbakken en aanstekers weg.
  8. Wacht 5 minuten af en zoek afleiding: als je zin hebt in een sigaret, wacht dan 5 minuten. De trek verdwijnt dan weer. Zoek in de tussentijd afleiding: loop een rondje of bel met iemand.
  9. Ga moeilijke situaties uit de weg: je hebt altijd situaties waarin het extra moeilijk is om niet te roken. Vrienden met wie je samen rookte, feestjes of andere situaties. Ga daar even niet naar toe of vertel vooraf dat je gestopt bent en vraag of ze je willen steunen.
  10. Beloon jezelf: je mag heel trots zijn als het lukt! Geef jezelf af en toe een beloning: koop bijvoorbeeld iets leuks voor jezelf of voor je kindje. Zo houd je het stoppen beter vol.

De verloskundige kan je ook hulp bieden bij het stoppen met roken door bijvoorbeeld tijdens de controles te vragen hoe het gaat met het stoppen met roken. De huisarts kan je helpen bij het vinden van een stoppen-met-roken-begeleider.

Succes!

 

Liefs, Evi
Verloskundige (i.o.)

 

Bronnen

 

De meest gestelde vragen:

  1. Ik ben net gestopt, maar nu heb ik hoofdpijn en ben ik chagrijnig. Hoe kan dat?
    Dit zijn ontwenningsverschijnselen. Je lichaam wordt ‘schoongemaakt’ en dat merk je. De eerste week na het stoppen heb je de meeste last. Probeer afleiding te zoeken, veel water te drinken en fruit eten kan ook helpen. Na ongeveer twee krijg je er al minder last van. De een heeft er meer last van dan de ander
  2. Mag ik e-sigaretten, nicotinevervangers of medicijnen gebruiken tijdens de zwangerschap?
  • Gebruik geen e-sigaret als je zwanger bent. Met een e-sigaret adem je ook ongezonde stoffen in die bij je kindje terecht komen. In veel e-sigaretten zit ook nicotine, wat verslavend is.
  • Krijg je hulp bij het stoppen? Bespreek met je dokter of coach dan of nicotinevervangers voor jou mogelijk zijn. Gebruik geen nicotinevervangers zonder hulp van een huisarts of coach.
  • Gebruik geen stoppen-met-roken medicijnen tijdens de zwangerschap.